Zgodnie z Kodeksem Wyborczym z 5 stycznia 2011 (Dz.U. z 2022 r. poz. 1277) zabrania się umieszczania plakatów i haseł wyborczych bez zgody właściciela lub zarządcy nieruchomości, obiektu albo urządzenia (art. 110 § 1) oraz agitacji wyborczej na terenie szkół wobec uczniów (art. 108 § 2). Ponadto, zgodnie z zarządzeniem Wójta Gminy Pawłowice z 20 lipca 2023 r., na terenie placówek oświatowych zakazuje się umieszczania tablic i urządzeń reklamowych (§ 3 ust. 4 Zarządzenia nr OR.0050.0133.2023).
Obowiązujące przepisy nie zawsze są przestrzegane. Jeżeli stwierdzimy, że plakaty lub hasła wyborcze zostały umieszczone bez zgody właściciela lub zarządcy, należy wykonać dokumentację fotograficzną, a następnie skontaktować się z pełnomocnikiem wyborczym danej partii wyborczej lub komitetu i poinformować o zaistniałej sytuacji.
(wykaz pełnomocników jest dostępny na stronie Państwowej Komisji Wyborczej). Trzeba też wyznaczyć termin usunięcia materiałów przez partię czy komitet wyborczy, który powinien być stosunkowo krótki i wynosić maksymalnie 1-2 dni. Ważne, aby poinformować pełnomocnika, że brak działań w wyznaczonym terminie spowoduje, że zarządca poinformuje policję o zaistniałej sytuacji i sam usunie plakaty.
Jeżeli, pomimo poinformowania pełnomocnika, materiały wyborcze nie zostaną usunięte, należy ten fakt zgłosić policji, która w takim wypadku może nałożyć karę grzywny (art. 495 § 1 Kodeksu Wyborczego). Można również usunąć plakat tak, aby nie został uszkodzony. Usunięte materiały należy przechować w celu oddania ich partii lub komitetowi wyborczemu. Przypominamy, że materiały wyborcze podlegają ochronie prawnej, dlatego nie można ich niszczyć i dewastować.
Informujemy również, że Wójt Gminy Pawłowice wyznaczył na terenie gminy miejsca przeznaczone na bezpłatne umieszczanie zarówno urzędowych obwieszczeń wyborczych, jak i plakatów wszystkich komitetów wyborczych (Zarządzenie NR OR.0050.0148.2023 z 23 sierpnia 2023 roku).